Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

UCZYMY SIĘ SKUTECZNIE

Autor innowacji: mgr Joanna Pruszko

 


Cel główny: 

- nauka słownictwa w sposób skuteczny i atrakcyjny dla uczniów.

Cele szczegółowe:

- zwiększenie zakresu opanowania wymaganego w podstawie programowej słownictwa; 
- swobodne posługiwanie się poznanymi słowami, umiejętność poprawnego użycia w zdaniach, definiowania znaczenia słowa;
- zachęcanie do samodzielnego stosowania skutecznych metod nauki leksyki (np. fiszki, quizy);
- kształtowanie u uczniów odpowiedzialności za własną naukę i wyczucia językowego;
- przygotowanie uczniów do posługiwania się językiem w sytuacjach poza klasą;
- uatrakcyjnienie zajęć i nauki własnej, co powinno zwiększyć motywację uczniów.

Metody i formy:

Nauczyciel zapoznaje uczniów z podstawowymi zasadami nauczania i uczenia się wykorzystującymi badania neurodydaktyczne (jak uczy się nasz mózg). Nauczyciel zaprezentuje uczniom zasady działania aplikacji Quizlet i udostępni kod umożliwiający dołączenie się do grupy/klasy na tej stronie - uczniowie mogą wtedy sami modyfikować powtarzany materiał, a nauczyciel może obserwować ich postępy.
2-3 razy w miesiącu nauczyciel realizuje następujące zadania:

- wprowadzenie słownictwa z nowego tematu

- sporządzenie fiszek z nową leksyką

- ćwiczenia z fiszkami (np. zdefiniuj jedno ze słów - słuchający wskazują opisywany wyraz wśród pozostałych; odgadnij definiowany wyraz z pamięci; konkurs w drużynach, kto szybciej odgadnie definiowane słowa)

- udostępnienie zestawu do nauki słownictwa na stronie Quizlet, aby uczniowie mogli ćwiczyć w czasie nauki własnej

- sporządzenie krzyżówki, word square (wyszukiwanie ukrytych wyrazów) lub wykorzystanie innej gry językowej (np. ‘wisielec’ lub pictionary = narysuj słowo), aby odświeżyć i utrwalić poznane wcześniej słownictwo podczas kolejnych zajęć

- do powtórzenia przed sprawdzianem nauczyciel sporządzi quiz językowy przy wykorzystaniu narzędzia Kahoot - uczniowie testują swoją wiedzę w atrakcyjny sposób i otrzymują informację zwrotną, na ile opanowali potrzebny do testu materiał.

W dalszym etapie, gdy uczniowie oswoją się z nowymi metodami i narzędziami, osoby chętne będą mogły spróbować swoich sił w samodzielnym sporządzaniu zestawów do nauki w Qizlet czy testów w Kahoot. W ten sposób jeszcze bardziej zaangażują się w proces uczenia, będą mogli zdobyć dobre oceny za taką pracę dodatkową, a prezentacja materiałów przed kolegami powinna też być powodem do satysfakcji.

 

Bibliografia:
1. Żylińska Marzena, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Toruń [Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika] 2013.
2. Carey Benedict, Jak się uczyć? Zaskakująca prawda o tym, kiedy, gdzie i dlaczego uczenie się jest w ogóle możliwe, Kraków [Wydawnictwo Literackie] 2015.