UCZYMY SIĘ SKUTECZNIE
Autor innowacji: mgr Joanna Pruszko
Cel główny:
- nauka słownictwa w sposób skuteczny i atrakcyjny dla uczniów.
Cele szczegółowe:
- zwiększenie zakresu opanowania wymaganego w podstawie programowej słownictwa;
- swobodne posługiwanie się poznanymi słowami, umiejętność poprawnego użycia w zdaniach, definiowania znaczenia słowa;
- zachęcanie do samodzielnego stosowania skutecznych metod nauki leksyki (np. fiszki, quizy);
- kształtowanie u uczniów odpowiedzialności za własną naukę i wyczucia językowego;
- przygotowanie uczniów do posługiwania się językiem w sytuacjach poza klasą;
- uatrakcyjnienie zajęć i nauki własnej, co powinno zwiększyć motywację uczniów.
Metody i formy:
Nauczyciel zapoznaje uczniów z podstawowymi zasadami nauczania i uczenia się wykorzystującymi badania neurodydaktyczne (jak uczy się nasz mózg). Nauczyciel zaprezentuje uczniom zasady działania aplikacji Quizlet i udostępni kod umożliwiający dołączenie się do grupy/klasy na tej stronie - uczniowie mogą wtedy sami modyfikować powtarzany materiał, a nauczyciel może obserwować ich postępy.
2-3 razy w miesiącu nauczyciel realizuje następujące zadania:
- wprowadzenie słownictwa z nowego tematu
- sporządzenie fiszek z nową leksyką
- ćwiczenia z fiszkami (np. zdefiniuj jedno ze słów - słuchający wskazują opisywany wyraz wśród pozostałych; odgadnij definiowany wyraz z pamięci; konkurs w drużynach, kto szybciej odgadnie definiowane słowa)
- udostępnienie zestawu do nauki słownictwa na stronie Quizlet, aby uczniowie mogli ćwiczyć w czasie nauki własnej
- sporządzenie krzyżówki, word square (wyszukiwanie ukrytych wyrazów) lub wykorzystanie innej gry językowej (np. ‘wisielec’ lub pictionary = narysuj słowo), aby odświeżyć i utrwalić poznane wcześniej słownictwo podczas kolejnych zajęć
- do powtórzenia przed sprawdzianem nauczyciel sporządzi quiz językowy przy wykorzystaniu narzędzia Kahoot - uczniowie testują swoją wiedzę w atrakcyjny sposób i otrzymują informację zwrotną, na ile opanowali potrzebny do testu materiał.
W dalszym etapie, gdy uczniowie oswoją się z nowymi metodami i narzędziami, osoby chętne będą mogły spróbować swoich sił w samodzielnym sporządzaniu zestawów do nauki w Qizlet czy testów w Kahoot. W ten sposób jeszcze bardziej zaangażują się w proces uczenia, będą mogli zdobyć dobre oceny za taką pracę dodatkową, a prezentacja materiałów przed kolegami powinna też być powodem do satysfakcji.
Bibliografia:
1. Żylińska Marzena, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Toruń [Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika] 2013.
2. Carey Benedict, Jak się uczyć? Zaskakująca prawda o tym, kiedy, gdzie i dlaczego uczenie się jest w ogóle możliwe, Kraków [Wydawnictwo Literackie] 2015.