Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

UCZYMY SIĘ SKUTECZNIE

Autor innowacji: mgr Joanna Pruszko

 


Cel główny: 

- nauka słownictwa w sposób skuteczny i atrakcyjny dla uczniów.

Cele szczegółowe:

- zwiększenie zakresu opanowania wymaganego w podstawie programowej słownictwa; 
- swobodne posługiwanie się poznanymi słowami, umiejętność poprawnego użycia w zdaniach, definiowania znaczenia słowa;
- zachęcanie do samodzielnego stosowania skutecznych metod nauki leksyki (np. fiszki, quizy);
- kształtowanie u uczniów odpowiedzialności za własną naukę i wyczucia językowego;
- przygotowanie uczniów do posługiwania się językiem w sytuacjach poza klasą;
- uatrakcyjnienie zajęć i nauki własnej, co powinno zwiększyć motywację uczniów.

Metody i formy:

Nauczyciel zapoznaje uczniów z podstawowymi zasadami nauczania i uczenia się wykorzystującymi badania neurodydaktyczne (jak uczy się nasz mózg). Nauczyciel zaprezentuje uczniom zasady działania aplikacji Quizlet i udostępni kod umożliwiający dołączenie się do grupy/klasy na tej stronie - uczniowie mogą wtedy sami modyfikować powtarzany materiał, a nauczyciel może obserwować ich postępy.
2-3 razy w miesiącu nauczyciel realizuje następujące zadania:

- wprowadzenie słownictwa z nowego tematu

- sporządzenie fiszek z nową leksyką

- ćwiczenia z fiszkami (np. zdefiniuj jedno ze słów - słuchający wskazują opisywany wyraz wśród pozostałych; odgadnij definiowany wyraz z pamięci; konkurs w drużynach, kto szybciej odgadnie definiowane słowa)

- udostępnienie zestawu do nauki słownictwa na stronie Quizlet, aby uczniowie mogli ćwiczyć w czasie nauki własnej

- sporządzenie krzyżówki, word square (wyszukiwanie ukrytych wyrazów) lub wykorzystanie innej gry językowej (np. ‘wisielec’ lub pictionary = narysuj słowo), aby odświeżyć i utrwalić poznane wcześniej słownictwo podczas kolejnych zajęć

- do powtórzenia przed sprawdzianem nauczyciel sporządzi quiz językowy przy wykorzystaniu narzędzia Kahoot - uczniowie testują swoją wiedzę w atrakcyjny sposób i otrzymują informację zwrotną, na ile opanowali potrzebny do testu materiał.

W dalszym etapie, gdy uczniowie oswoją się z nowymi metodami i narzędziami, osoby chętne będą mogły spróbować swoich sił w samodzielnym sporządzaniu zestawów do nauki w Qizlet czy testów w Kahoot. W ten sposób jeszcze bardziej zaangażują się w proces uczenia, będą mogli zdobyć dobre oceny za taką pracę dodatkową, a prezentacja materiałów przed kolegami powinna też być powodem do satysfakcji.

 

Bibliografia:
1. Żylińska Marzena, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Toruń [Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika] 2013.
2. Carey Benedict, Jak się uczyć? Zaskakująca prawda o tym, kiedy, gdzie i dlaczego uczenie się jest w ogóle możliwe, Kraków [Wydawnictwo Literackie] 2015.