Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Prawidłowe odżywianie - ważny czynnik w życiu młodego sportowca

Prawidłowe odżywianie to istotny czynnik, który wpływa na wzrost i rozwój każdego młodego organizmu. Odżywianie ma wpływ na osiągane wyniki sportowe. Młody człowiek uprawiający sport pozbawiony odpowiedniego zapasu substancji energetycznych lub prawidłowego nawodnienia może odczuwać pogorszenie siły, szybkości, wytrzymałości, zmniejszone skupienie i większe zmęczenie, a ponadto jest zagrożony zwiększonym ryzykiem urazu. 

Odpowiedni sposób odżywiania ma pomóc sportowcom w uprawianiu wybranej przez nich dyscypliny sportu. Aby ten cel osiągnąć, młodzi zawodnicy nie tylko powinni wiedzieć, co mają spożywać, ale także: dlaczego, kiedy i w jakiej ilości.

DLACZEGO TO TAKIE WAŻNE?

Za ciężkie ciało nie porusza się prawidłowo, natomiast za lekkie - może być odepchnięte, np. przez piłkę. Jeśli masa ciała ulega szybkiemu zmniejszaniu, to raczej bardziej skutek utraty płynów i beztłuszczowej masy ciała, niż wynik uprawiania sportu.

Rozpoczęcie treningu czy zawodów bez wcześniejszego uzupełnienia zapasów energii i płynów może zmniejszyć siłę, szybkość i wytrzymałość lub doprowadzić do kontuzji. Z kolei - zbyt długie zwlekanie z posiłkiem po wysiłku fizycznym może opóźnić regenerację.

Warto zawsze skorzystać z konkretnych porad i wskazówek dietetyka sportowego.

Składniki odżywcze powinny pochodzić przede wszystkim z pokarmów. Można stosować suplementy, by pokryć zapotrzebowanie na dany składnik, jednak nie powinny one zastępować innych składników odżywczych.

Nieistotne jest, jaką dyscyplinę sportu uprawiasz - PAMIĘTAJ:

- Każdy sportowiec powinien znać zasady odżywiania się.

- Dieta powinna obejmować spożywanie odpowiedniej liczby kalorii oraz płynów przed wysiłkiem, w jego trakcie i po wysiłku.

- Nieprawidłowe odżywianie i nawadnianie może doprowadzić do braku postępów i urazów.

- Jeśli wysiłek trwa krócej niż 60 minut, wystarczające jest picie wody; jeśli dłużej - należy pić specjalne napoje dla sportowców.

- Suplementy powinny jedynie uzupełniać dietę, nie mogą zastępować pełnowartościowych posiłków. 

 

Autor: Iwo Głowacki, kl. 2A

* tekst powstał w ramach realizacji zajęć z Edukacji Medialnej