Czytanie a rozwój młodzieży

foto1
foto1
foto1
foto1
foto1
foto1
foto1
foto1
foto1
foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Zrozumiałem

Drodzy Rodzice!        

   Z radością informujemy, że w tym roku szkolnym przystąpiliśmy do Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa, czyli zaczęliśmy realizację Priorytetu 3, który dotyczy wspierania organów prowadzących szkoły w zakresie rozwijania zainteresowań uczniów poprzez promocję i wspieranie czytelnictwa dzieci i młodzieży – w tym zakup nowości czytelniczych.

            Rozpowszechnianie czytelnictwa powinno stanowić wspólną troskę nauczycieli i rodziców, gdyż wtedy przyniesie pożądany efekt – ukształtujemy dojrzałego czytelnika. Nieubłagane są statystyki ukazujące bardzo niski poziom czytelnictwa dzieci i dorosłych. Komputery, telewizja, kino Internet, odzwierciedlający ogromny postęp techniczny, dodatkowo zaś wszechobecny pośpiech zmuszają nas do zastanowienia nad rolą książki w życiu współczesnego człowieka. Czynimy starania, aby nauczyć znajdowania czasu i miejsca na książkę. Wiele osób uważa, że nastąpił kryzys tradycyjnej książki. A jednak – pozostaje ona najważniejszym środkiem przekazywania wiedzy o otaczającej nas rzeczywistości, kształtuje moralnie pożądane postawy, dostarczając czytelnikowi wzorców mówienia i pisania. Pozwala poznawać nowe słownictwo, formy gramatyczne, o których zapominamy posługując się telefonami z sms-ami. Wiadomo, że potrzeba codziennego kontaktu z książką nie powstaje samorzutnie. Dom, a w nim rodzice, później szkoła - nauczyciele i wychowawcy - odpowiedzialni są za zaszczepienie w dzieciach tej potrzeby. Nie w każdym przypadku te zabiegi kończą się sukcesem. Dzieciństwo, wzbogacone wspólnym przeżywaniem losów bajkowych i baśniowych postaci to czas harmonijnego rozwoju dzieci. Podobnie w trudnym wieku dorastania, gdy trwają poszukiwania dalszej drogi życiowej, gdy już niechętnie słuchamy rad dorosłych, gdy wpajane wartości ulegają zmianie dobrze wiedzieć, że książka może pomóc odnaleźć się w pędzącym świecie. Lektury dziewczęce to w większości tematyka rodzących się przyjaźni, miłości oraz powieści psychologiczne. Chłopcy szukają przygód. Awanturniczych postaci, wojennych potyczek i fantastycznych bohaterów. Jednych i drugich łączy poszukiwanie własnej tożsamości, konflikty światopoglądowe – i w tym miejscu możemy utracić zaciętego poszukiwacza książkowych przygód na rzecz maniaka internetowego czy pasjonata teledysków. Kultura, oparta na obrazkach wypiera, często niestety skutecznie, słowo pisane. Rozleniwiamy się, spłyceniu ulega nasza wyobraźnia, nie ćwiczymy umiejętności zapamiętywania, porządkowania i analizowania informacji, trudniej podejść refleksyjnie do rzeczywistości. To taki prosty sposób na zapełnienie czasu. Taka postawa nie dostarcza młodym bodźców do pełnego rozwoju intelektualnego.

            Czytanie wymaga umysłowego wysiłku, skupienia, dlatego sięganie po książkę musi wejść w nawyk, stać się codzienną potrzebą, sposobem na zapełnienie ewentualnej pustki w pędzącym świecie. Niesie nagrodę w postaci odpowiedzi na wiele nurtujących człowieka pytań, nadać może sens własnej egzystencji, pomagając zbudować trwały system wartości.

            Kontakt z książką wpływa na psychikę, pomaga w rozwoju umysłu, doskonale pobudza emocje, a gdy jest odpowiednio dobrana – pozostaje w nas na całe życie. Opierając się na lekturze kształtujemy własną wizję otaczającego świata, tworzymy własny system wartości komunikujemy się ze światem. W każdym okresie życia książka powinna zajmować należne jej miejsce.

            Państwo, Rodzice naszych uczniów musicie wspierać nasze wysiłki i inicjatywy, mające na celu wszechstronny rozwój Waszych dzieci. Dziękujemy.

Bibliotekarki 62 LOMS

W imieniu Dyrekcji i Nauczycieli

certyfikat

Dobry Start logo

Sportowy Anders

c622ff1183b7fb00f9316af3e574016f facebook logo black png facebook logo 400 400

um baner 500